ОГОЛОШЕННЯ |
КИЇВСЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ М. ДОНЕЦЬКА ІНФОРМУЄ: До уваги адвокатів! Оголошено конкурс з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги. Заяви для проходження конкурсу приймаються Головним управлінням юстиції у Донецькій області, а також всіма районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонним управліннями юстиції до 4 березня 2013 року. З повним текстом оголошення можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Головного управління юстиції у Донецькій області www.jast.dn.ua
Загальна інформація про стан формування системи безоплатної правової допомоги Від часу набрання чинності 9 липня 2011 року Законом України «Про безоплатну правову допомогу» Міністерством юстиції України здійснюється формування системи безоплатної правової допомоги в Україні. Нормативно-правове забезпечення Розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України«Про безоплатну правову допомогу», який 13 березня поточного року прийнятий Верховною Радою України у першому читанні за основу. Підготовлено пропозиції до проектів Кримінального процесуального кодексу України та проекту Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» для їх взаємоузгодження із Законом України «Про безоплатну правову допомогу». Ці пропозиції враховано відповідними робочими групами, утвореними Президентом України. Розроблено Указ Президента України від 11 січня 2012 року № 11/2012 «Про внесення змін до Положення про Міністерство юстиції України», яким на Міністерство юстиції покладено функції щодо здійснення загального управління у сфері безоплатної правової допомоги. З метою впровадження Закону України «Про безоплатну правову допомогу» розроблено низку постанов Кабінету Міністрів України, зокрема: - постанову Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1235 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань надання безоплатної правової допомоги»; - постанову Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1362 «Про затвердження Порядку і умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги»; - постанову Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1363 «Про затвердження Порядку інформування центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання осіб»; - постанову Кабінету Міністрів України від 11 січня 2011 року № 8 «Про затвердження Порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі, та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі». Також розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах», який наразі погоджується Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та Міністерством соціальної політики України і найближчим часом буде внесений на розгляд Уряду України. З метою створення системи ефективного управління у сфері безоплатної правової допомоги розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення Координаційного центру з надання безоплатної правової допомоги та ліквідацію Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України», який перебуває на розгляді Кабінету Міністрів України. Для забезпечення надання безоплатної первинної правової допомоги органами виконавчої влади видано наказ Міністерства юстиції України від 21.09.2011р. № 3047/5 «Про затвердження Порядку роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги». Наразі також розробляється низка проектів наказів Мін’юсту, спрямованих на впровадження Закону України «Про безоплатну правову допомогу»: - «Про затвердження стандартів якості безоплатної правової допомоги»; - «Про затвердження Типового положення про установу з надання безоплатної первинної правової допомоги»; - «Про затвердження Порядку залучення органами місцевого самоврядування юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги»; - «Про порядок ведення головними управліннями юстиції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі локальних реєстрів Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом, та Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасові основі на підставі договору»; - «Про затвердження положення про центри з надання безоплатної вторинноїправової допомоги»; - «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5» (щодо покладення на головні управління юстиції деяких повноважень у сфері безоплатної правової допомоги). Інституціональне забезпечення Здійснюється робота щодо створення при Міністерстві юстиції України на базі Центру правової реформи і законопроектних робіт Координаційного центру з надання безоплатної правової допомоги як центральної установи у системі безоплатної правової допомоги в Україні. Проект відповідного Указу Президента України розроблений Міністерством юстиції, схвалений 7 березня 2012 року Кабінетом Міністрів України та направлений для прийняття рішення главі держави. Одним з найважливіших завдань у цьому році стане утворення перших 27 центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також 2 пілотних міжрайонних центрів у містах Шепетівці та Кам’янці - Подільському Хмельницької області, які до кінця поточного року укладуть угоди з адвокатами, відібраними за результатами конкурсу. На утворення центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги Міністерству юстиції у Державному бюджеті України на 2012 рік виділено 7,6 млн. гривень. З 1 січня 2013 року ці центри забезпечать надання безоплатної вторинної правової допомоги особам, до яких застосовано адміністративне затримання чи адміністративний арешт, підозрюваним у вчиненні злочину особам, які затримані органами дізнання та слідства, особам, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту, а також особам, у справах яких відповідно до положень Кримінально-процесуального кодексу України участь захисника є обов'язковою. У 2013 році планується утворити ще 43 міжрайонних центри, а у 2014 – ще 24 центри в містах обласного та республіканського значення. На сьогодні органами юстиції вже надається безоплатна первинна правова допомога на базі 745 громадських приймалень, що були створені при територіальних управліннях юстиції. Такі ж громадські приймальні будуть створені при органах виконавчої влади Автономної Республіки Крим, територіальних органах центральних органів виконавчої влади, місцевих органах виконавчої влади.
Провідний спеціаліст Крижановська Олександра
КИЇВСЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ М. ДОНЕЦЬКА
Нова система оплати послуг адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги Для належного функціонування системи безоплатної правової допомоги держава зобов’язана забезпечити адекватний розмір винагороди адвокатам, який має відповідати їх фактичним затратам і співвідноситись із розмірами винагороди адвоката поза межами системи безоплатної правової допомоги, а також інших учасників процесу. Відносини між адвокатами і державною ґрунтуватимуться на добровільній участі адвоката у цій системі виключно на підставі цивільно-правового договору між адвокатом і державою в особі центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги. З метою зміни існуючої системи та рівня оплати послуг адвокатів розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах», яка наразі готується до внесення на розгляд Кабінету Міністрів України. Оплата послуг адвокатів з надання вторинної правової допомоги здійснюватиметься, виходячи з розміру оплати за годину роботи адвоката: - за фактичний час роботи адвоката з надання вторинної правової допомоги – у разі надання вторинної правової допомоги особі, затриманій в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку; - відповідно до Методики обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають вторинну правову допомогу у кримінальних справах (далі – Методика) – за кожною завершеною стадією провадження у кримінальній справі, у якій адвокат здійснює або здійснював захист. Методикою передбачається, що обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом або на тимчасовій основі на підставі договору, у кримінальних справах, здійснюватиметься, виходячи з установленого розміру оплати за годину роботи адвоката; розрахункового часу, що витрачається адвокатом на надання вторинної правової допомоги в одній кримінальній справі; тяжкості злочину; особливостей стадій провадження у справі, протягом яких адвокат здійснював захист; повноти участі адвоката у відповідних процесуальних діях, а також ступеню складності кримінальної справи. Методика базується на тому, що кожен коефіцієнт, який використовується для обчислення розміру винагороди адвоката, відображає вагу конкретного критерію чи групи критеріїв, які визначають загальну складність справи, а отже, і час, який витрачається адвокатом для підготовчої роботи та безпосередньої участі у відповідних процесуальних діях. Найбільш важливим при визначенні оплати послуг адвоката є ступінь тяжкості злочину, що розраховується за допомогою сумарного коефіцієнта складності справи за ступенем тяжкості злочину, який враховує ступінь тяжкості кожного з епізодів справи і є основним елементом коефіцієнта складності справи. Цей коефіцієнт враховує той факт, що чим більший ступінь тяжкості злочину, тим в середньому більший обсяг матеріалів справи, а отже, і час, необхідний для ознайомлення з ними, визначення стратегії захисту та складання плану захисту. Важливою особливістю Методики є наявність важелів, що повинні стимулювати адвоката найбільш ефективно захищати права клієнта. Наприклад, коефіцієнт особливої складності справи стимулюватиме адвоката до оскарження в судовому порядку в інтересах захисту особи у кримінальній справі незаконних рішень, дій чи бездіяльності органу дізнання, слідчого, прокурора. Методика передбачає наявність знижувальних коефіцієнтів у випадку неповної чи недостатньо ефективної участі адвоката у провадженні. Це, зокрема, коефіцієнт скороченого провадження в суді першої інстанції, який з одного боку суттєво знижує рівень оплати послуг адвоката у випадку, коли розгляд справи відбувається за скороченою формою, а з іншого – попереджає можливі спроби адвоката схиляти клієнта до визнання своєї вини. У випадку, якщо адвокат припиняє свою участь до завершення стадії провадження, значення коефіцієнту стадії провадження зменшується на 50%. Крім того, у разі прибуття адвоката до затриманої особи пізніше від встановленого законодавством терміну без поважних причин розмір оплати послуг такого адвоката, наданих цій особі, зменшується вдвічі.
Провідний спеціаліст Крижановська Олександра
КИЇВСЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ М. ДОНЕЦЬКА Проведення конкурсу з відбору адвокатів до надання безоплатної вторинної правової допомоги Як відомо, з 9 липня 2011 року, після ухвалення Закону України «Про безоплатну правову допомогу», в країні розпочалося поетапне формування системи надання первинної та вторинної безоплатної юридичної допомоги громадянам України. На виконання Плану реалізації у 2012 році постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1362 «Про затвердження Порядку і умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги» Головним управлінням юстиції у Донецькій області затверджено наказ від 07.03.2012 № 150/1 «Про утворення конкурсної комісії з відбору адвокатів для надання безоплатної вторинної допомоги». До складу конкурсної комісії увійшли: адвокати, члени атестаційної палати кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, представники Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України, представники Головного управління юстиції у Донецькій області, представники Союзу адвокатів України, Союзу юристів України та Приазовської Асоціації адвокатів. До 1 червня 2012 року Міністерством юстиції України планується провести конкурс з відбору адвокатів, які, відповідно до розділу VІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про безоплатну правову допомогу», будуть залучатися державою до надання безоплатної вторинної правової допомоги громадянам України з 1 січня 2013 року. Конкурсною комісією відбиратимуться претенденти для включення їх до реєстрів адвокатів, які надаватимуть безоплатну вторинну правову допомогу населенню на постійній основі за контрактом або на тимчасовій основі на підставі договору. Відповідно до Порядку і умов проведення конкурсу з відбору адвокатів для надання безоплатної вторинної допомоги, претенденти, які бажають взяти участь у цьому конкурсі повинні відповідати вимогам щодо їх професійного рівня: мати свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю, мати теоретичні знання, практичні навички і уміння у різних галузях законодавства, досвід з надання правової допомоги як захисника під час провадження дізнання, досудового слідства і розгляду кримінальних справ у суді, участь у розгляді справ про адміністративні правопорушення або як представника інтересів особи в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, вміти правильно використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, складати процесуальні документи. До 1 січня 2013 року при Головних управліннях юстиції в областях, містах Києві та Севастополі будуть створені центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Такі центри забезпечать надання допомоги у складанні процесуальних документів, здійсненні представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, захисті від обвинувачення. Зазначеними центрами буде забезпечене надання безоплатної правової допомоги особам, до яких застосовано адміністративне затримання та арешт; підозрюваним у вчиненні злочину особам, які затримані органами дізнання та слідства; особам, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту; особам, у справах яких відповідно до положень Кримінально-процесуального кодексу України участь захисника є обов’язковою. Надання безоплатної вторинної правової допомоги іншим категоріям осіб, які згідно із Законом мають право на таку допомогу, забезпечуватиметься поетапно, починаючи з 1 січня 2014 року. У повному обсязі, передбаченому Законом, всі види безоплатної правової допомоги надаватимуться всім категоріям осіб з 1 січня 2017 року.
Провідний спеціаліст Крижановська Олександра |